Sıkça sorulan sorular

Bu bölümde de belli başlı nomuli hakkında sorulara ve nomuli münasebetiyle şahsıma edilen haksız ithamlara karşı bir cevabım olacaktır.

NOMULI’NİN DİĞER LİSANLARA BENZERLİĞİ MESELESİ:

Bu iddianın sahipleri Nomuli yapay dilindeki kelimelerin bazılarına bakarak Esperanto yapay dilindeki, İngilizce dilindeki kelimelere benzetenlerden oluşmaktadır. Bu soruya daha evvelden bir çok kez cevap verdik ve yine veriyoruz:

1-) Nomuli yapay dili Esperanto dilinin alt dili olarak ya da İngilizce lehçesi olarak geliştirilmemiştir. Nomuli aşamasından evvelki aşamalarda da Latince kökenli sözcükler bulunmaktaydı. Kaldı ki nomuli aşaması sırasında Beyazıt/istanbul’dan bir kitapçıdan Latince-Türkçe sözlük satın aldım. Grameri ise üniversitede latince dersi gören bir yakınımdan latince notlarını alarak, internette latinceyi araştırarak yaptım ve biraz sadeleştirdim hepsi budur. Nomuli sonuçta en erken aşamasında Türkçe ile başladı yavaş yavaş değişti. Ayrıca nomuli’nin içerisinde arapça kökenli, Türkçe kökenli kelimeler de bulunmaktadır yani nomuli sırf tek kaynaktan beslenmiyor.

2-) Esperanto yapay dilinin yapısını bilenler bilir latincenin eklerine, köklerine sahip bir dildir sınıflandırılacak bir doğal dil olsaydı romen dilleri sınıflandırılmasına girerdi.

3-) Esperanto bilen birisi Nomuli dilini anlayamaz fakat Nomuli dilini bilen birisi Esperanto dilini daha kısa sürede öğrenir. Nomuli’nin yapısı Esperanto’dan zor İngilizce dilinden kolaydır. İki dil aynıdır demek olayın sadece yüzeysel kısmında kalmaktır. O zaman Almanca ile ingilizce de aynıdır demektir bu fakat bir alman bir ingilizi hiç ingilizce bilmiyorsa anlamaz mesela.

4-) Nomuli sadece Latin kökenli sözcüklerden oluşmaz. Arapça, Türkçe hatta gürcüce kökenli sözcükleri de mevcuttur. Ve de nomuli’nin kendi bağrından çıkan özgün ve başka dilde bulunmayan bir çok sözcüğü vardır. Someno:göl, asseno:kutu, Lro:Bacak

5-) İstediğiniz kadar özgün kelimelerle dil yapın yine de mevut Dünya dillerinden birisine benzeyecektir yaptığınız dil. Kaldı ki şahsımın amacı sanattır öğrenmek isteyen bu dili öğrenebilir öğrenmek istemeyene yalvarılmaz. Nihayetinde herkesi memnun edemezsiniz.

YAPAY DİL YAPIMCILIĞINA KAFAYI YEMİŞLİK DİYEN GAFİLLERE CEVAP:

Zamanında çok karşılaştım böyleleriyle ve bu şekilde edepsiz ithamlarda bulunan kişilerin hiç birisi Yapay diller hakkında, Fikriyatları hakkında bilgi sahibi değildir çoğu ilkokul-ortaokul mezunudur sadece almak için diploma almış insandır. Bilmeden atıp tutar Ve söylediği örnek tehlikeli bir örnektir çünkü yeni bir fikir ortaya atana “akli dengesi bozuk” derseniz Dünya’yı değiştiren insanların hepsine aynı hakareti etmiş olursunuz Çünkü her Dünya’yı değiştiren aykırı fikirlere sahiptir. Tabi ülkemizde cahillik kol gezdiği için bu sözleri duyuyoruz yoksa bilinç sahipleri böyle ithamlarda bulunmazlar. Fakat ısrarla bu ithamda bulunanlara da “Yapay dilci olduğumdan dolayı bunu diyorsan şeref duyarım” dediğim de bir gerçektir. 🙂 Şimdi bu çarpık görüşün iddialarını çürütüyorum:

1-) Bu gafillerin bu nitelendirmelerine ilk konu olan benim şahsım değildir 1 asır evvel Esperanto dilinin mucidi Ludwik Zamenhof için de aynı terbiye dışı ithamlarda bulunuldu. Zamenhof’un Rus edebiyatçı Lev Tolstoy’un arkadaşı olduğunu, Nobel ödülü aldığını, Bir göz doktoru olduğunu da belirteyim. Akli dengesine sahip olmayan adama doktorluk verilir mi hiç? Bu nasıl bir hezeyandır?

2-) Şahsımın hiç araba kullanmayı hayatı boyunca bilmemesine rağmen ilk girdiği direksiyon sınavından ve yazılı sınavdan tek girişte sürücü belgesi alması gerçeğini kim göz ardı edebilir? Türkiye’de bu sürücü kursları pek direksiyon eğitimi vermez fakat bu kursların sınavlarına giren yılların araç sürücülerinin bir kaç kere sınava girdiği görülmüştür. Fakat ben bir kaç saat bile etmeyecek bir sürenin sürücüsü olarak almıştım.

3-) 4 adet teşekkür 3 adet onur belgesini ortaokul ve lise yıllarında almıştım. Çoğu sınav notum üst seviyelerdeydi, En bencil olan tanıdıklarım bile benim zeki olduğumu inkar etmemiştir. Elbette yanlış bildiğim şeyler var olmuştur ve herkesin vardır

4-) Bir müslüman olarak dini inanç denilen kavramın ne olduğunu ve şartlarını bilmekteyim nasıl olur da yapay dil yapımcısıyım diye bazıları şahsımı ibadetten muaf insanlar statüsüne koyabilir?

5-) Dünya üzerindeki her büyük insana bu zeka problemi iftirasının atıldığı gerçeğini değiştirebilecek misiniz?

Türkiye halkından bazılarının bu tür iftiraları atması şahsımı üzmektedir fakat bu da Allah’ın bir imtihanıdır derim

NOMULI YÜZÜNDEN ÜSTÜNÜM DEDİM Mİ?

İşte bazı şahıslar nomuli yüzünden kendimi üstün gördüğüm iftirasına da başvurmaktadırlar. İnsaf diyorum insaf! böyle bir kanıya nasıl varabilir insan? Gerek nomuli.com gerekse anlayiscilik.nomuli.com sitesinde tek kelime üstünlük tasladığım söz yoktur. Ben neysem bu iftirayı edenler de üstünlük konusunda aynıdır.

1-) Farklılık üstünlük değildir evet bir yapay dil yapımcısı diğer insanlardan farklıdır fakat asla bu üstün demek değildir çünkü her insanın kendisine özgü bir farklılığı vardır. 7 milyar insan 7 milyar fikir demektir çünkü tabiki de birbirimizden farklı olacağız fakat kimsenin kimseye üstünlüğü yok ve bundan sonra da olmayacaktır.

2-) “Arabın aceme acemin araba üstünlüğü yoktur” diyen bir peygamberin ümmetinden şahıs olarak üstünlük taslamak benim ne haddime olabilir?

3-) Farklıyım çünkü herkes farklıdır sözüm yeni bir söz değildir benden evvel de insanlar bu düşünceyi düşünmüşlerdir.

4-) “Ben zekiyim diğerleri değil” şeklinde bir nitelendirmem olduğunu söyleyenler Vallahi de Billahi de iftira atmaktadırlar. Böyle bir söz söylemek benim ne haddime olabilir? Madem “Ben zekiyim diğerleri değil” diye bir gafta bulundum o zaman 2010 yılında neden LYS sınavında birinci olamadım? Sınav birinciliğim, okul birinciliğim yok ben sadece basit bir üniversite öğrencisi olarak üniversite mezunu oldum.

İşte bu iftiraları atanlar nomuli projesine, anlayışçılık projesine hınç besleyen ve kendisi 2 satır yazmayı beceremeyen kişilerden oluşuyorlar. Uğraşsalardı kendileri de yazardı. Sonuçta beyin herkeste vardır.

NOMULI İŞE YARAMAZ DİYENLERE CEVAP:

Bu sözleri sarf edenler uzanamadığı ciğere mundar diyen kedi sendromuna yakalanmış kişilerdir. Şimdi bu kişilerin iddialarını teker teker çürüteceğim:

1-) Yemeği yemezseniz yemeğin faydasını görür müsünüz?, Kullanmadığınız aspirin baş ağrınızı geçirebilir mi? böyle durum olmaz efendim

2-) Nomuli’nin amacının sanat olduğunu ve öğrenmek isteyenin boş çevrilmeyeceğini söylememiş miydim sahsım olarak?

3-) Nomuli hareketi ateşe su taşıyan karınca gibidir. Biz evet dünya barışını, ortak iletişimi getiremeyebiliriz fakat bu yolda yürümüş olmaktan dolayı mutluyuz. Biz binaya tuğla koyan gönüllüyüz. Ve de bu yolda nomuli ile yürümek benim tercihimdir başka dil yapımcıları da kendi dilleriyle yürüyorlar. Diğer taraftan İngilizce ve Esperanto dilini bilmekteyim bugünlerde ise İspanyolca çalışıyorum “aprendo espanol 🙂 ”

4-) Nomuli’nin sana faydası yok demek şahsıma yapılmış bir hakarettir çünkü faydasız bir fiili yapmam. Fayda kavramını bir dergiye bir de ulusal olarak yayın yapan bir gazetenin internet sitesine çıkmakla sınırlı görmüyorum Bana faydası mı? siz istediniz 1 tane ben veriyorum 4 tane:

– İngilizce dersim kötüydü Lise yıllarında Yapay dile ara verdiğimden dolayı fakat son yıllarda Nomuli sayesinde öyle bir gelişti ki ingilizcem pre-intermediate seviyesinden ingilizce kursuna başladım ve başarıyla bitirdim 6 ayda. Bırakın Türk hocaları Amerika’dan yeni gelmiş olan hoca bile bana “En iyi öğrencimsin” dedi.
– Artık dil öğrenme bana zor gelmiyor.
– İnsanların kültürel aktivitelerinin kimseye karışmadan yaşadıkları müddetçe korkulacak bir şey olmadığını daha iyi anladım.
– Sosyoloji bölümünden mezun oldum üniversiteden. ve öğrenciliğimde motivasyonlarımdan önemli bir yere sahip olan anlayışçılık fikriyatını geliştirmeye çalışıyorum. Bu fikriyat emekleme aşamasında fakat acemi halimle bile bir kimlik ortaya koyabiliyorum ve Nomuli olmasaydı kendimi özgün olarak ortaya koyamazdım. Evet kişisel olarak koyamazdım ben kendimi bilirim.

5-) Size boş gelmesi önemli değil bana dolu gelmesi önemlidir. Çünkü herkesin doğrusu kendisinedir sizin yaşadıklarınızla benimki bir değildir ve kimsenin yaşamı kimseninkiyle bir olamaz.

NOMULI KONUŞAN SAYISI ÖNEMLİ MİDİR?:

Değildir önemli olan varlığımızın bilinmesidir. Fakat gelecekte konuşan çok kişi çıkacaktır buna inancım tamdır. En kötü ihtimal 2 kişi de olsa konuşulacaktır. Tabi “Herkes öğrendikten sonra öğreneceğim” demek zaten bir arpa boyu yol kat edememeye sebep olur. Ve diğer sebepler:

1-) Konuşan sayısı günlük hayatta şu an tıkanmış görüntüsündedir bunun sebebiyse hemen hemen 5 yıldır AÖF sosyoloji okumuş ve öyle mezun olmuş olmamdandır. Diğer arkadaşlarım farklı şehirlerde üniversite okudu ve yakınlardaki arkadaşlarım ortalarda yok bu sebeple. Annem ve babam “yaşlıyız biz bizi muaf tut” dedi ben de onları kırmadım. Sebebim yalnızlık yani ve burada fazla uzatmayayım bir dokunursanız bin ah işitirsiniz. Gerisi özel mesele.

2-) Sosyal medyadan propagandalara bıkmadan, usanmadan devam ediyorum ve edeceğim. Bugüne kadar bir kaç kişi benle nomuli dilinde kısa diyaloglar kurdu internet üzerinden. Yani hiç bilinmiyor değil fakat akıcı konuşan tek benim. Usanmadan devam propagandalara anlayacağınız. Öğrenmek isteyenler öğreniyorlar buna eminim. Sonuçta o kadar yıldır uğraşıyoruz.

3-) Nomuli’nin yapımcısı olduğumu artık sadece ben değil arkadaşlarım benden habersiz söylüyor Türkiye’nin her köşesinde. Çoğu arkadaşım mutlaka benim dil yapımcısı olduğumdan başka arkadaşlarına bahsetmiştir. Belki bazı arkadaşlarımın arkadaşları unutmuşlardır nomuli diye bir dilin var olduğunu ama benim amacım bu “Nomuli var” diyebilmek. Ve Dünya’da her ülkede en az bir kaç kişi görmüştür malum sosyal medya yani bu. Tabi bazı kişiler de arama yaparken buluyor internette ve bayağı böyle var. Eskiden tek bir kişi bile yoktu.

4-) En küçük hedefim Allah’ın izni olursa bir yuva kurup çocuklarıma öğretmek olacaktır bu bile yeter benim için. En azından babalarının bir ideal sahibi olduğunu görürler. Çoğu baba gibi kumarda, meyhanede evimizin rızkını yesek mi örnek baba oluruz yoksa namuslu bir hayat yaşayıp ahlakı öğütleyen bir baba mı olsak örnek baba oluruz? ben örnek olmayı tercih ederim.

NOMULI EMPOZESİ VAR MI?:

Nomuli empoze ediliyor diyenler vardır fakat empoze dedikleri duruma göz atacak olursak:

– Benim tercümesini vererek günlük hayatta nomuli dilini konuşuyor olmam
– Aynı sebeple Dünya barışına kendi çapımda katkıda bulunuyorum ben sadece tuğla koyuyorum demek

evet bunlar empozeymiş güya! Böyle empoze’yi kim yapar başka? Sadece masum propaganda yapıyoruz ve zorlamıyoruz kimseyi. Sen yine konuşmazsan konuşma fakat konuşana engel olma hakkın da yoktur hiç kusura bakma.

Neden bahsedelim: İnsana zararlı alışkanlıkları, sigarayı, alkolizmi mi size dayatalım? sigara içmenin reklamını yapmak mı tehlikelidir yoksa yapay dil mi? Sana asıl empozeyi sigara içmeni isteyenler veriyor kardeşim uyan artık!

Zararı yok nomuli’nin en büyük yararı da zararı olmamasıdır sonuç olarak. Fakat bir sigara öyle mi? ömür kısaltmaya bire bir. Hayatım boyunca kullanmadım kullanmam da.

Hayatında kendi fikriyatı yerine alıntı cümleler üzerine yaşamışların basmakalıp sözler dışına çıkamayanların bir kara çalmasıdır empoze lafları.

 

Bir Cevap Yazın

